(برای بهتر خوانده شدن متن فونت 2nazanin را دانلود و نصب کنید)

به نام هستی بخش مهربان

Social cognition

شناخت اجتماعی

خدمت تمام دوستان مخایی سلام عرض می نمایم

آموزش دارم تا دلتون بخواد اونقد مطلب می خوام بگم که نمی دونم چطوری شروع کنم

خب بی مقدمه می ریم سر بحث شناخت اجتماعی

   1-اثر تقدم: تقدم ویژگی های بد یا خوب می تواند ویژگی ها و خصوصیات بد یا خوبی که در ادامه می آیند را رقیق سازد در آزمایش های انجام شده این مطلب اثبات شده و معنی داری آن مورد تایید روانشناسان اجتماعی می باشد خب فرض کنین می خوایم فردی به نام علی را برایتان معرفی کنیم علی ویژگی های ثابتی دارد ولی ما می خواهیم این ویژگی های ثابت را جوری بیان کنیم که علی خوبتر یا بدتر جلوه بدهد (با استفاده از اثر تقدم )

 

برای خواندن ادامه آموزش به ادامه مطلب مراجعه کنید.

علی: باهوش ، زرنگ ، صبور ، یکدنده ، لجوج ، کنجکاو

علی : یکدنده ، لجوج ، کنجکاو ، صبور ، باهوش ، زرنگ

چه بلایی سر علی آمد ؟ افرادی که با جمله ی اول مواجه شده بودند علی را بهتر از افرادی که با جمله دوم روبرو شدند ارزیابی کردند

بلایی سر ویژگی های علی نیامد ! فقط خوب و بدش تقدم پیدا کرد

فروشندگان حرفه ای از این امر استفاده می کنند و شما مجبور به خرید کالایی می شوید که قبلا دوست نداشتید چنین کاری انجام بدهید

فروشندگان حرفه ای قیمت را در ابتدا نمی گویند و به شرح ویژگی های خوب می پردازند و آخر سر قیمت را اعلام می دارند ویژگی های بد را در اواسط یا اواخر کلام استفاده می کنند

تبلت : دوربین 5 مگا پیکسل کیفیت فیلم برداری عالی ، 5 اینچ ، بدون رادیو و سیم کارت و در نهایت قیمت

همان تبلت : قیمت گران ، بدون رادیو ، بدون سیم کارت ، دوربین 5 مگا پیکسلی

تعجب نکنید بلایی سر تبلت نیامده این شما هستین که بلایی بر سر شناخت شما آورده شده

چرا این اتفاق می افتد ؟ 1-کاهش توجه : فراخنای حافظه ی کوتاه مدت از 5 تا 7 می باشد پس از آن حافظه ی کوتاه مدت و توجه شما ضعیف عمل می کند 2-استدلال پوشاننده : اگر علی فرد باهوشی باشد پس کنجاوی و یکدنگی او به خاطر استقلال عقلی اونه ویژگی های خوبی که در ابتدا ذکر می شوند ممکن است استدلال هایی در شما شکل دهد که ویژگی های بد بعدی را خوب جلوه دهند !!!!

راه در رو : به ویژگی های انتهایی توجه کنین و در یاد سپاری آخرین ها را بر یاد داشته باشین

   2-اثر تباین : یک شی بسته به چیزی که با آن مقایسه می شود ممکن است خوب یا بد جلوه دهد : یک فرد با قد معمولی کنار یک فرد کوتوله و پس از آن کنار یک بسکتبالیست یا والیبالیست بایستد قد آن فرد کوتاه یا بلند شده خیر ! اشتباه نکنید فردی که در کنارش ایستاده از درک حقیقت بازداری می کند !!

ممکن است املاکی های حرفه ای از این روش برای به دام انداختن شما استفاده کنند ! ابتدا خانه ای را با ویژگی های نه چندان خوب با قیمتی گران برای شما معرفی می کنند پس از آن شما را به خانه ی مورد نظر خود ( که قصد دارند ) به فروش برود نشانتان دهد امکانات از خانه ای که قبل از این دیدید بیشتر و قیمت کمتر از آن است خوب ؟ واکنش شما چیست ؟ بله مسلمه که می گین این خونه خوبتره یا شاید اقدام به خرید یا اجاره کنید !!!!

 

3-قالب بندی تصمیم : فرض کنین رئیس جمهور مملکتی هستین که مریضی در آن بیداد می کند  فردی طرحی را برای شما باز گو می کند شما در حال تصمیم گیری در باره ی 600 نفر بی گناه هستین!!!

-اگر این طرح را انجام بدهی 200 نفر سالم خواهند ماند و ممکن است بر روی بقیه هم تاثیر داشته یا نداشته باشد

ظاهرا طرح خوبی هست اما فردی که می خواهد طرح خود را ارائه دهد این پیشنهاد را چنین بیان می کند

-اگر این طرح را انجام بدهی ممکن است جان 400 نفر از دست برود !

چی شد ؟ طرح عوض شد ؟؟؟ خیر قالب بندی تغییر کرد . پیام هایی که منفی هستند انگیزشی تر و هیجانی تر هستند و واکنش شما را می پذیرند.

 

-قواعد اکتشافی

1-قاعده اکتشافی معرف: یک ویژگی معرف سایر ویژگی هاست این قاعده رابطه ی تنگاتنگی با پیشداوری دارند وقتی فردی با لباس پاره و چروک نزد شما می آید به فقیر بودنش حکم می دهید بی آنکه تحقیقی در این زمینه داشته باشید

2-قاعده اکتشافی دسترس پذیری : وقتی راننده ی تاکسی از علی پول اضافه ای بگیرد و علی هیچ چیزی نگوید و اگر شناختی از علی نداشته باشید به گذشته توجه می کنین اگر مشاهده کرده باشین که در صف نان افرادی از علی جلوتر می زنند و صدای علی در نمی آید ممکن است بدون هیچ تاملی حکم بر آن دهید که او فردی است که توان دفاع از حق خویشتن را ندارد.

3-قاعده اکتشافی نگرشی : وقتی به کسی یا چیزی نگرش + یا دارید ممکن است بی آنکه ویژگی های او را بدانید حکم به ویژگی های + یا در او شوید به طور مثال به فردی علاقه دارید بدون آنکه از او بپرسید مدرک تحصیلی دارد یا خیر وقتی کسی از شما در مورد علم او می پرسد چه پاسخ می دهید ؟؟؟

4-اثر هاله ای و اثر اتفاق نظر کاذب : اثر هاله ای : ممکن است یدر اثر یک ویژگی خوب سایر ویژگی های خوب را به فرد نسبت دهید مثلا به شما کمک کرده وقتی درباره ی کمک کردن به دیگران درباره ی او از شما می پرسند شما چه می گویید ؟ بله او به همه کمک می کند فرد خوب و راست گویی است بی آنکه دلیلی برای آن داشته باشید

اثر اتفاق نظر کاذب : ممکن است بپندارید دیگران نیز مانند شما فکر می کنند حال آنکه چنین نمی باشد

----------------------------------.

چه زمانی از این قواعد استفاده می کنیم ؟

نداشتن وقت کافی دچار over load  شدن (گرانباری اطلاعات و عدم پردازش حجم انبوه اطلاعتی که وارد سیستم عصبی مرکزی شما می شوند)-محدود و اندک بودن اطلاعات

مزایا :

سرعت در تصمیم گیری

معایب :حکم به چیزی که ممکن است وجود خارجی نداشته باشد و شما در اشتباه باشید.

منبع : روانشناسی اجتماعی ارونسون ترجمه دکتر شکر کن انتشارات رشد .