تبلیغات
شرلوک هلمز ساکن ۲۲۱ بی خیابان بیکر - مخا قسمت ششم . افزایش تمرکز و دقت پارت 1
[ ]
 
 
مخا قسمت ششم . افزایش تمرکز و دقت پارت 1
نظرات

 


به صورت اجمالی و محدود نحوه ی استدلال و کسب اطلاعات .تصویر ذهنی . را آموختیم حال یاد می گیریم که چه اطلاعاتی را به دست بیاوریم و چگونه استدلال کنیم

برای این کار نیاز است تا از آی کیوی بیشتری بهره مند باشیم تا سرعت پردازش را در خودمان افزایش دهیم

همچنین دقت و تمرکز نیز می تواند در کنار این عامل نقش مهی را بازی کند

به طوری که اگر از آی کیوی بالایی برخوردار باشیم و تمرکز نداشته باشیم به نتیجه ای نخواهیم رسید

ابتدا عوامل بر هم زننده تمرکز را می گوییم و در صدد رفع آن خواهیم بود و سپس عوامل تقویت کننده تمرکز را خواهیم گفت

پس اولویت با تمرکز و دقت است نه با آی کیو


در ادامه مطلب شما راهکار هایی برای افزایش تمرکز خواهید آموخت

عوامل بر هم زننده تمرکز:

1-افکار مزاحم

این افکار از نظر شدت مزاحمت در 2 طبقه  دسته بندی می شوند

دسته اول » مزاحمت کمتری دارند

دسته دوم . دسته دوم مزاحمت بیشتر دارند و حتی اغلب به وسواس فکری نیز مشهورند

اگر شما افکاری از نوع دسته دوم دارید به اختلال وسواس فکری دچار هستید که باید توسط خودتون یا یک روانشناس درمان بشه

اما اگه مزاحمت ها از دسته اول باشه می تونین خیلی سریع خودتون رو با شرایط وفق بدین

وسواس فکری چیست ؟

افکار مزاحم حاد یا همان وسواس فکری همان افکاری هستند که دائما در مغز تکرار می شوند و پایانی نیز برای آنها وجود ندارد

به تعبیر ویکی پدیا : وسواس فکری عقیده، هیجان، تفکر و یا تکانه‌ای‌ست که مکرراً و مصرانه برخلاف میل شخص خود را وارد ضمیر هشیار او می‌کند. این افکار، تکانه‌ها یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مقاوم برای شخص بطور غیر ارادی اتفاق افتاده و ناراحتی و اضطراب بارزی را در او بر می‌انگیزند. وسواس فکری یکی از علائم اصلی بیماری روانی اختلال وسواسی جبری به‌شمار می‌رود.

علت های وسواس فکری چیست ؟علل بیولوژیک یا ژنتیک - علل محیطی نظیر محیط پر استرس و علل بهم خوردن تعادل هورمونهای نوروترانس میتر مغزی می باشند . افکار وسواسی معمولاً در سه دسته؛ بی‌مورد پرخاشگرانه، بی مورد جنسی یا افکار مذهبی کفرآمیز قرار می‌گیرند.

·         نمونه هایی از وسواس فکری: ترس از میکروب و کثیفی

·         اهمیت زیاد به نظم، دقت و درستی

·         نگرانی از اینکه کاری به خوبی انجام نشده باشد، حتی وقتی فرد می‌داند که این مسئله صحت ندارد.

·         ترس از افکار شیطانی و گناهکارانه

·         فکر کردن تمام مدت درمورد یک صدا، تصویر، کلمه یا عدد بخصوص

·         نیاز به اطمینان مجدد

·         ترس از صدمه‌زدن به یکی از اعضاء خانواده یا یکی از دوستان

این افکار به شدت آرامش و تمرکز را از افراد می گیرد

اگر مبتلا به این نوع وسواس فکری هستید سعی کنید این بیماری را از خود دور کنید

که از طریق این روش ها درمان می شود: درمان : با داروهایی نظیر فلوکسیتین و پاروکسیتین و سیتالوپرام که هورمون سروتونین مغز را بالا می برند انجام میشود و نیز روشهای رفتار درمانی

توصیه ما این است که درمان به صورت خود سر نباشد

اما افکار مزاحم دسته اول

شدت کمتری دارند و مزاحمت چندانی ایجاد نمی کنند برای درمان این نوع روش های زیر پیشنهاد می شود که روش های روز روانشانسی هست و در درمان وسواس فکری هم کاربرد دارند

راه‏کارهای عملی جهت مقابله با وسواس فکری و درمان آن عبارت است از:


1. غرقه‏سازی؛ بدین صورت که فرد مبتلا به آن، با اختیار خود آن قدر خود را در معرض همان موضوعی که از آن رنج میبرد قرار دهد تا از آن فکر خسته و متنفّر شود. بنابراین هر روز، زمانی را به فکر کردن درباره موضوع وسواس فکری خود اختصاص دهید و آن چنان و آن قدر درباره آن فکر کنید که از آن متنفّر شوید. در نتیجه هرگاه بدون اختیار هم ذهنتان به آن معطوف شد و خواستید از روی اجبار تکرار کنید، اراده و اختیارتان در دور کردن آن فکر و اجتناب از آن، چیره و حاکم شود.

2. هرگاه ذهنتان بدون اختیار مشغول همان اوهام و افکار بیهوده وسواسی شد، مشت خود را محکم روی زمینی بکوبید با گفتن ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم از جای خود بلند شده، تغییر حالت دهید تا بدینوسیله از آن فکر تکراری و وسواس رهایی یابید.

3. کش نازکی را دور مچ دست خود بندید. هرگاه افکار وسواس به سراغ شما آمد، با کشیدن کش و رها کردن آن روی دستتان و ایجاد درد مختصری روی مچ خود، از آن فکر رهایی خواهید یافت.

4. با خودتان عهد ببندید و برنامه‏ریزی کنید که زمان فکر کردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصی باشد (مثلاً 5/4 تا 5 بعدازظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افکار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگویید زمان فکر کردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرّر نیز مدتی رابه فکر کردن درباره آن موضوع اختصاص دهید و ذهنتان را به آن مشغول سازید تا این که در طول روز و به طور پراکنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمنا آن زمان اختصاصی را به تدریج در طی (مثلاً 30 روز) روزی یک دقیقه کم کنید تا به صفر برسد.

5. هر روز به خود تلقین کنید که «من قادرم افکار وسواسی*ام را کنار بگذارم»؛ زیرا تلقین یکی از راه‏های مبارزه با افکار منفی است و وسواس فکری نیز چیزی جز یک فکر منفی مزاحم نیست.

گفتنی است که برای درمان وسواس فکری نیاز به صبر و حوصله و پشتکار در به اجرا درآوردن راه‏های فوق است تا این که به تدریج از آن افکار رهایی یابید و انتظار حل و درمان یک شبه آن را نداشته باشید.


2-نگرانی و اضطراب و ترس و عشق و ...

در کل احساسات هستند . در مقاله قبل بنده بر این جمله هم تاکید کردم که احساسات بیش از حد .

از عوامل دیگر برهم زننده تمرکز هستند که برای کم کردن آنان پیشنهاد ما به شما درد و دل کردن و یا نوشتن آنها بر روی کاغذ هست

3-شهوت

یکی دیگر از قلاده های ذهن// به قول یک دوست// یا همان تمرکز شهوت می باشد

هوس رانی یکی از مهمترین عوامل برهم خوردن تمرکز است

زیرا احساس شهوت به هنگام فعال شدن فضای زیادی از مغز را می گیرند

به طوری که حضرت علی علیه السلام می فرمایند : در قلب کسی که شهوت در آن نشسته و فرد از آن احساس لذت می

 کند حکمت جایی ندارد

راه های کاستن از میزان شدت آن را هم خودتان بهتر از من می دانید.

4-ترس از دست رفتن الکترونیک یا مزاحمت های الکترونیک

که ترس از دست دادن اطلاعات اینترنی و یا بازی های جدید برای دانلود و یا آهنگ ها هستند

5-خستگی و اثرات دارو و ...

6-اختلالات روانی که مقاله ای هم در این مورد خواهیم داشت



عوامل برهم زننده را خواندیم حال چه کنیم تا تمرکزمان را افزایش دهیم


 محیط مناسبی را برای كار كردن انتخاب كنید

فضایی كه در آنجا كار می‌كنید نقش مهمی در افزایش تمركز دارد. فضاهای راحت و دلچسب تاثیر فوق‌العاده در ایجاد تمركز كامل دارند. 

 افكار خود را كنترل كنید

كلید افزایش تمركز این است كه اجازه ندهید افكار خودآیند و بی‌ربط به ذهنتان رسوخ كرده، آن را آشفته سازد. وقتی این افكار به ذهنتان خطور كردند به آنها توجه نكنید و برای تمركز فعال روی كار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید. 

 یك برنامه زمانی مشخص و منطقی داشته باشید

زمان‌بندی مناسب برای انجام كارها باعث ایجاد تعادل بین وقت كار و تفریح می‌شود و به آرامش ذهنی كمك می‌كند. در این حالت قدرت ذهن برای مقابله با عوامل آشفته‌كننده بیشتر می‌شود. 

 هرگز منفی نباشید

هرگز نگویید كه نمی‌توانم تمركز كنم. این اظهارات منفی تمركز كردن را دشوارتر می‌سازد چون ذهن خود را روی عدم توانایی، متمركز می‌كنید. 

 چند كار را همزمان با هم انجام ندهید

در این وضعیت هرگز نمی‌توانید روی یك كار متمركز شوید. یك كار را تمام كنید و بعد سراغ كار بعدی بروید. 

 صداهای اضافی را حذف كنید

صداهای اضافی در محیط كار تمركز مناسب را تقریبا غیرممكن می‌كند و حذف آنها بسیار مهم است. 

 رژیم غذایی مناسب و ورزش متعادل اثر زیادی در افزایش تمركز دارد

كمبود ریزمغذی‌های ضروری موجب خستگی و آشفتگی ذهنی می‌شود. خوردن مغز خشكبار، ویتامین E و میوه‌ها برای بهبود تمركز مفید است. 

 وظیفه خود را خوب درك كنید

تردید داشتن درباره كاری كه باید انجام دهید تمركز كردن روی آن را دشوار می‌سازد. 

 به احساس تعلل در كار كردن غلبه كنید

وظیفه خود را به تعویق نیندازید و تصمیم بگیرید كه تا كار خود را طبق برنامه زمانی انجام نداده‌اید، صندلی خود را ترك نكنید. 

 زمانهای بازدهی و كارآیی بیشتر با مشخص كنید.

مواقعی را كه بیشترین بازده كاری را در طول 24 ساعت شبانه‌روز دارید مشخص كنید. برای افراد مختلف این ساعات متفاوت است؛ پس ابتدا ساعت بیشترین بازده كاری مخصوص خود را پیدا كرده و سعی كنید كارهای سخت‌تر را كه جذابیت كمتری برایتان دارند در این ساعت‌ها انجام دهید


مرتبط با: فن فیکشن ,
پنجشنبه 31 مرداد 1392ساعت : 00:14| نویسنده : محمد بزرگپور
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
رز چهارشنبه 13 فروردین 1393 20:04
عالی
اذین چهارشنبه 11 دی 1392 16:35
مرسی
p شنبه 2 شهریور 1392 08:22
سلام آقای بزرگپور من به مدت یه ماه مسافرتم بعدازاون هم مدرسه ها شروع میشه فک نکنم برسم پس لطفا منو ازجدول امتیازات حذف کنید تابستان امسال متفاوت بود با نوشته ها ومعماهای شما...تا تابستان بعد خدانگهدار...
محمد بزرگپور پاسخ داد:
خدانگهدار خوشحال شدیم آره تابستان امسال برای من هم متفاوت بود .
به هر حال موفق باشی.
نرگس پنجشنبه 31 مرداد 1392 10:15
ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین مطالب
درباره ما
I'm bored of being bored because being bored is SO boring
since 2011
(عضو باشگاه نویسندگان میهن بلاگ)

Bakerstreet.ir
مدیر وب سایت : Sherlock 221
صفحات
موضوعات
نظر سنجی
بهترین سکانس فصل چهار؟










آرشیو مطالب
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :



Hit Counter

Instagram